dissabte, 5 de setembre del 2009

Hàndala, per Naji al-Ali



Naji al- Ali va ser un dibuixant que representen la dificultat de la vida dels refugiats.


Expulsat de la seva terra anant a parar al camp de refugiats de Ain al- Hilea, a l'any 48 en 10 anys. En aquesta edat, a la que va haver de marxar de la seva pàtria, va dibuixar un nen d'esquena que va anomenar Hàndala i que surt a les seves vinyetes com a símbol de la resistència palestina.




Naji Al-Ali va escriure: "El nen Handala és la meva signatura, tothom em pregunta sobre ell allà on vagi. Jo vaig donar a llum a aquest nen al Golf i li vaig presentar a la gent. El seu nom és Handala i ha promès al poble que seguirà sent fidel a si mateix. Em va atreure com un nen que no és maco, el seu pèl és com el pèl d'un eriçó que utilitza les seves espines com una arma. Handala no és gras, ni feliç, ni relaxat, o un nen mimat. Està descalç, com els nens de campaments de refugiats, i ell és una icona que em protegeix de cometre errors. Tot i que és aspre, que fa olor d'ambre. Té les mans entrellaçades a l'esquena com un signe de rebuig en un moment en que les solucions se'ns presenten la manera americana. "




Extret de la pàgina web de http://www.handala.org/ (És possible que hi hagi una millor traducció..)




El dibuixant va morir l'any 1987 per un atentat en el que es desconeix l'autor, però que hi ha diversos sospitosos, entre ells Israel.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada